Lääkkeiden sääntöjenmukainen televisiomainonta

2022-04-06 12:55

Pohdintoja lääkkeiden tv-markkinoinnista Suomessa ja muualla

Amerikassa markkinoidaan reseptilääkkeitä suoraan kuluttajille

Vuonna 2017 osallistuin tieteelliseen konferenssiin Kaliforniassa. Aikaerorasituksen takia vietin enemmän aikaa hotellihuoneessa televisiota katsellen kuin Tyynenmeren rannalla. Yllätyin, kun mainoskatkoilla esiteltiin reseptilääkkeitä suoraan kuluttajille. Suomalaisessa televisiossa en ole koskaan nähnyt, että suoraan kuluttajalle markkinoitaisiin reseptilääkkeitä.

Suomessa lääkemarkkinointi on hyvin säänneltyä

Suomessa mm. lääkelaki (Finlex 10.4.1987/395) ja lääkeasetus (Finlex 24.7.1987/693) määrittelevät, miten ja kenelle lääkkeitä saa markkinoida. Itsehoitolääkkeitä saa markkinoida kaikille, mutta reseptilääkkeiden markkinointi kuluttajille on kiellettyä. Reseptilääkkeitä saa markkinoida vain lääkkeen määräämiseen tai toimittamiseen oikeutetuille henkilöille, kuten lääkäreille, hammas- ja eläinlääkäreille, proviisoreille ja farmaseuteille.

Televisiomainoksien ennakkotarkastus

Myös lääkeyritysten etujärjestö Lääketeollisuus ry tukee ja ohjaa lääkkeiden oikeaa markkinointia. Kaikki Lääketeollisuus ry:n jäsenet ovat sitoutuneet noudattamaan Lääketeollisuuden Eettisiä ohjeita, joissa määritellään, miten lääkkeitä markkinoidaan terveydenhuollon ammattilaisille tai tavalliselle kuluttajille. Mielenkiintoista on, että kuluttajille suunnatut televisiomainokset, joissa markkinoidaan jäsenyritysten itsehoitolääkkeitä, ennakkotarkastetaan Lääketeollisuus ry:n tarkastusvaliokunnassa ennen julkaisua.

Minkälainen on lääkkeiden sääntöjenmukainen televisiomainos?

Televisiossa saa markkinoida vain itsehoitotuotteita. Lääkkeiden sääntöjenmukaisen televisiomainoksen tunnistaa seuraavista merkeistä:

  • Mainoksessa näkyy lääkkeen nimi ja lääkeaineen nimi, mikäli lääke sisältää vain yhtä vaikuttavaa ainetta.
  • Lääkkeen käyttöaihe kerrotaan.
  • Esitetään kaikki tarpeelliset tiedot lääkkeen oikeaa ja turvallista käyttöä varten sekä lääketurvallisuuden kannalta merkittävät varotoimet, yhteisvaikutukset ja haittavaikutukset.
  • Kuluttajaa kehotetaan selkeästi tutustumaan pakkausselosteeseen tai pakkauksessa olevaan käyttöohjeeseen.
  • Myyntiluvan haltijan, maahantuojan tai markkinoijan nimi on esillä.
  • Eläinlääkemarkkinoinnissa kerrotaan lisäksi valmisteelle hyväksytyt kohde-eläinlajit sekä valmisteelle määrätyt varoajat.

Lisäksi valmisteesta kertovan vähimmäistiedon on oltava näkyvillä tarpeeksi kauan ja tarpeeksi isolla fontilla, jotta kuluttaja voi vaivatta tutustua tietoihin tv-ruudulla.

PhaMen Compliance-asiantuntijat tarkistavat markkinointimateriaalit

Jos sinua mietityttää lääkkeiden sääntöjenmukainen markkinointi televisiossa tai muualla, ota yhteyttä PhaMen Compliance-asiantuntijoihin. Teemme myös lääketieteellisen tarkistuksen markkinointimateriaaleille. Lääkkeellisten tuotteiden lisäksi tarkistamme myös lääkinnällisten laitteiden, kosmetiikan ja ravintolisien markkinoinnin oikeellisuuden.


Kirjoittaja on PhaMen Compliance- ja Medical-asiantuntija Julia Cuellar.